Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου

Το σχολείο αποτελεί το «όχημα» των μαθητών στην εκπαίδευση, η οποία είναι αναπόσπαστο συστατικό της μόρφωσης, που στοχεύει στην πρόοδο και η πρόοδος οδηγεί στη μεταμόρφωση του ατόμου σε ολοκληρωμένη προσωπικότητα, σε άνθρωπο ικανό να διαχειριστεί τις προκλήσεις του μέλλοντος.

Το Σχολείο είναι ο χώρος που οι μαθητές ζουν πολλές ώρες, μαθαίνουν, σκέφτονται, δημιουργούν σχέσεις, παίζουν, χαίρονται, αντιμετωπίζουν δυσκολίες, συγκρούονται και καλούνται να επιλύσουν “προβλήματα”, διαμορφώνοντας σταδιακά συμπεριφορές και στάσεις ζωής.

Για να εξασφαλιστεί η δημιουργία αρμονικών σχέσεων μεταξύ των μελών– μαθητών, εκπαιδευτικών, διευθυντή, γονέων – της σχολικής μας κοινότητας, συντάχθηκε ο κανονισμός λειτουργίας του σχολείου, που είναι ένα συμβόλαιο, το οποίο καθορίζει τους κανόνες συμπεριφοράς των μελών του. Στόχος μας είναι να διασφαλιστεί η εκπαιδευτική και παιδαγωγική διαδικασία, ώστε να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου μας βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία, Ν.1566/85 και Π.Δ.79/2017, τις σύγχρονες παιδαγωγικές αντιλήψεις αλλά και την εμπειρία των προηγούμενων χρόνων λειτουργίας του Σχολείου μας.

1. Άφιξη στο σχολείο

Προσέλευση μαθητών:

Είσοδος από την κύρια πόρτα της οδού Ακαδημίας, 8.00 ́- 8.15 ́. Στο διάστημα αυτό οι μαθητές, αφού αφήσουν τις σάκες τους στη θέση τους κατευθύνονται και παραμένουν στο χώρο του προαυλίου, εκτός εάν οι καιρικές συνθήκες δεν το επιτρέπουν. Είναι απολύτως αναγκαίο να τηρείται πιστά ο χρόνος προσέλευσης, ώστε η εκπαιδευτική διαδικασία να προχωρά ομαλά και να μην παρακωλύεται η εύρυθμη λειτουργία του Σχολείου.

2. Αποχώρηση

Οι μαθητές δεν αποχωρούν από το σχολείο πριν από τη λήξη των μαθημάτων. Αν παραστεί ανάγκη κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), η αποχώρηση γίνεται πάντοτε με συνοδεία γονέα και, φυσικά, κατόπιν συνεννόησης (υπογραφή υπεύθυνης δήλωσης παραλαβής του παιδιού) με τον εκπαιδευτικό της τάξης. Με στόχο την απρόσκοπτη και ομαλή αποχώρηση, ο εκπαιδευτικός που βρίσκεται στην τάξη την τελευταία ώρα συνοδεύει τους μαθητές στον προαύλιο χώρο και οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί μεριμνούν για την ομαλή έξοδο των μαθητών από το χώρο του σχολείου. Η έξοδος των μαθητών γίνεται από την αυλόπορτα την επί της οδού Ακαδημίας, η οποία ανοίγει ακριβώς με το χτύπημα του κουδουνιού. Οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί παραμένουν στο χώρο μέχρι την αποχώρηση του τελευταίου μαθητή. Οι μαθητές που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αποχώρησή τους, δε φεύγουν ποτέ από το σχολείο πριν την άφιξη του γονέα ή των συνοδών των μέσων μεταφοράς τους. Στην έναρξη του σχολικού έτους οι γονείς οφείλουν να προσκομίσουν Υπεύθυνη Δήλωση για τον τρόπο αποχώρησης του παιδιού τους (μέσο, πρόσωπο).

Οι γονείς/κηδεμόνες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την αποχώρηση οφείλουν να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των παιδιών τους.

3. Φοίτηση:

Η φοίτηση των μαθητών είναι υποχρεωτική και η συμμετοχή τους σε όλες τις εκδηλώσεις πρέπει να είναι ενεργός και συστηματική. Οι σχολικές γιορτές, εθνικές, θρησκευτικές ή άλλου τύπου, καθώς και οι εκπαιδευτικές επισκέψεις αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και συμβάλλουν στην αποτελεσματική πραγμάτωση του εκπαιδευτικού έργου, γι’ αυτό οι μαθητές απουσιάζουν από αυτές μόνο αν έχουν σοβαρό λόγο. Σε περίπτωση απουσίας μαθητή οι γονείς οφείλουν να ενημερώνουν έγκαιρα το Σχολείο. Αλλά και ο/η υπεύθυνος/η εκπαιδευτικός της τάξης οφείλει να επικοινωνεί με την οικογένεια, αν ο μαθητής λείπει δύο συνεχόμενες μέρες.

4. Συμπεριφορά μαθητών

Οι μαθητές οφείλουν:

• να είναι ευγενικοί και να συμπεριφέρονται με σεβασμό στους εκπαιδευτικούς και τους συμμαθητές τους και να προστατεύουν ενεργητικά όσους δέχονται πειράγματα ή άλλου είδους βία.

• να βοηθούν τους μαθητές των μικρών τάξεων στα προβλήματα που τυχόν αντιμετωπίζουν

Να φροντίζουν την περιουσία του σχολείου (υπολογιστές, χάρτες, όργανα γυμναστικής κ.τ.λ.) και να αποτρέπουν την καταστροφή ή την απώλειά τους

• να πετούν τα σκουπίδια τους στους κάδους χρησιμοποιώντας και αυτούς της ανακύκλωσης, ώστε το σχολικό περιβάλλον να διατηρείται καθαρό.

• να χρησιμοποιούν τις τουαλέτες σύμφωνα με το φύλο τους και να τηρούν τους στοιχειώδεις κανόνες υγιεινής και οικονομίας (π.χ. τα χαρτιά στους κάδους, τακτικό πλύσιμο χεριών, κλείσιμο της βρύσης). Δεν εισέρχονται σε τουαλέτες άλλου φύλου ούτε σε αυτές των εκπαιδευτικών.

Οι μαθητές δεν επιτρέπεται:

• να μαλώνουν ή να χειροδικούν ή να ασκούν οποιουδήποτε είδους βία (λεκτική, σωματική, ψυχολογική, διαδικτυακή) προς τους συμμαθητές τους. Η βία απαγορεύεται σε κάθε περίπτωση.

• να προσβάλλουν τους συμμαθητές τους για λόγους εμφάνισης (π.χ. ύψος, βάρος), εθνικούς, θρησκευτικούς ή φυλετικούς.

• να διαδίδουν φήμες ή να αποκλείουν συμμαθητές τους από ομαδικές δραστηριότητες, παρακινώντας και άλλους να κάνουν το ίδιο ή να ειρωνεύονται και να ασκούν κακόβουλη κριτική.

• να γράφουν ή να ζωγραφίζουν ή να χαράζουν τους τοίχους και τα θρανία.

• να προβαίνουν σε χρήση ή φθορά πραγμάτων συμμαθητών τους.

• να φέρνουν στο σχολείο σε έντυπη ή ψηφιακή μορφή υλικό με προκλητικό ή ανήθικο περιεχόμενο.

• να φέρνουν στο σχολείο αντικείμενα αξίας (κινητά, ηλεκτρονικά παιχνίδια κ.τ.λ.)

5. Διάλειμμα:

Με τον ήχο του κουδουνιού, οι εκπαιδευτικοί ανοίγουν την πόρτα και επιτρέπουν την έξοδο των μαθητών από την αίθουσα. Με την αποχώρηση και του τελευταίου μαθητή, κλείνουν την πόρτα και τους οδηγούν στο προαύλιο.

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται η παραμονή των μαθητών στις αίθουσες ή στους διαδρόμους. Κανένας και για κανένα λόγο δε μένει στην αίθουσα μόνος του. Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού και χαλάρωσης, αλλά και χρόνος ικανοποίησης σωματικών αναγκών. Οι μαθητές, για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο. Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για μάθημα προσέρχονται γρήγορα στην αίθουσα, χωρίς να τρέχουν ή να σπρώχνονται ή παραμένουν σε γραμμές στο προαύλιο σε περίπτωση που έχουν Γυμναστική. Έχουν ήδη τελειώσει το φαγητό τους κι έχουν ικανοποιήσει τις σωματικές τους ανάγκες, κάτι που σημαίνει πως δεν υφίσταται αυτή η ανάγκη στη διάρκεια της επόμενης διδακτικής ώρας και δεν υπάρχει λόγος να αφήσουν την αίθουσα διδασκαλίας.

6.Παιδαγωγικός έλεγχος:

Οι μαθητές μέσα από τη λειτουργία του σχολείου πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες. Να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Ο όρος «σχολική πειθαρχία» αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και αναδεικνύεται σε βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου.”(Υπουργείο Παιδείας)

Στο παιδαγωγικό αυτό πλαίσιο οι ποινές που μπορεί να επιβληθούν είναι οι ακόλουθες:

α. Παρατήρηση

β. Επίπληξη

γ. Παραπομπή στο/η Διευθυντή/ντρια

Αρμόδια όργανα για την επιβολή των ποινών αυτών των περιπτώσεων είναι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου

δ. Ενημέρωση γονέων, ε. Συλλόγου Διδασκόντων και στ. Σχολικού/ής Συμβούλου από τον/τη Διευθυντής/ντρια και τον εκπαιδευτικό της τάξης

Οι σωματικές ποινές ή ο εκφοβισμός δεν επιτρέπονται.

7. Εκπαιδευτικοί

Οι εκπαιδευτικοί επιτελούν έργο υψηλής κοινωνικής ευθύνης, το οποίο δικαίως χαρακτηρίζεται ως λειτούργημα. Καθήκον τους είναι όχι μόνο η εκπαίδευση και η διδασκαλία αλλά και η διαπαιδαγώγηση των μαθητών, ώστε οι αυριανοί πολίτες να είναι συγκροτημένες προσωπικότητες που θα ενταχθούν ομαλά στην κοινωνία.

Οι εκπαιδευτικοί:

• Προσέρχονται έγκαιρα στο σχολείο και δεν παραβιάζουν το χρόνο έναρξης και λήξης των μαθημάτων.

• Παρίστανται στην πρωινή συγκέντρωση των μαθητών

• Δεν επιτρέπουν την έξοδο μαθητή από την αίθουσα διδασκαλίας, παρά μόνο όταν πρόκειται για έκτακτη σωματική ανάγκη του μαθητή. Μαθητής που απομακρύνεται από την αίθουσα για παιδαγωγικούς λόγους αποστέλλεται στη Διεύθυνση. Στο διάλειμμα ο/η εκπαιδευτικός ενημερώνει το/τη Διευθυντή/ντρια για τη συμπεριφορά του μαθητή.

• Ενημερώνουν τους γονείς και κηδεμόνες για την επίδοση των μαθητών σε ημέρες και ώρες που καθορίζουν και κοινοποιούν από την αρχή του σχολικού έτους.

• Επιμελούνται την ποιοτική διδασκαλία με τη χρήση κατάλληλων εποπτικών και ψηφιακών μέσων.

• Σέβονται απόλυτα το χρόνο διαλείμματος των μαθητών.

• Προσέχουν το ύφος και τη μορφή της γλώσσας που χρησιμοποιούν και συμπεριφέρονται με σεβασμό στους μαθητές.

• Κατά τη διάρκεια του μαθήματος έχουν απενεργοποιημένα τα κινητά τους τηλέφωνα.

• Αποχωρούν τελευταίοι από την τάξη.

• Οφείλουν, και όταν ακόμη δεν είναι εφημερεύοντες, να ελέγχουν τους μαθητές, όταν αντιλαμβάνονται οποιαδήποτε εκτροπή τους.

• Φροντίζουν για την ασφάλεια των μαθητών και την τήρηση της τάξης κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο σχολείο και κατά την πραγματοποίηση εκδηλώσεων, οι οποίες γίνονται με ευθύνη του σχολείου.

• Προσπαθούν να ευαισθητοποιήσουν τους μαθητές σε θέματα που αφορούν την καθαριότητα, την υγιεινή και την αισθητική του χώρου στον οποίο φοιτούν δίνοντας οι ίδιοι το παράδειγμα στην τάξη τους και στο σχολείο.

• Καλλιεργούν συνειδητά το αίσθημα της αυτοπειθαρχίας

• Σέβονται την προσωπικότητα, τις ιδιαίτερες ανάγκες και τις κοινωνικές, πολιτιστικές, θρησκευτικές ή φυλετικές ιδιαιτερότητες κάθε μαθητή.

• Αναφέρουν στον/τη Διευθυντή/ντρια κάθε υποψία που έχουν για τυχόν κακοποίηση μαθητή.

• Φροντίζουν να ενημερώνονται για τυχόν χρόνια προβλήματα υγείας ή ιδιαιτερότητες των μαθητών τους.

• Συνεργάζονται μεταξύ τους, ειδικά όταν διδάσκουν στο ίδιο τμήμα

Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να συμβάλλουν στη διαμόρφωση ήρεμου, ευχάριστου και συνεργατικού κλίματος μέσα στο σχολείο.

8. Διευθυντής/ντρια:

Ο ρόλος του διευθυντή όπως προσδιορίζεται από την ελληνική νομοθεσία είναι

ρόλος κοινωνικός, διοικητικός, επιστημονικός, παιδαγωγικός:

Την καθημερινή διοίκηση της σχολικής μονάδας ασκούν: ο διευθυντής και ο υποδιευθυντής -ως μονομελή όργανα- και ο σύλλογος διδασκόντων –ως πολυμελές όργανο. Ο διευθυντής αποτελεί το ιεραρχικά προϊστάμενο όργανο του προσωπικού που υπηρετεί στη σχολική μονάδα και έχει τη συνολική ευθύνη της ομαλής και αποδοτικής λειτουργίας του σχολείου. Ο ρόλος του είναι καθοριστικός για την υλοποίηση των εκπαιδευτικών στόχων του σχολείου και για τη διοικητική λειτουργία του.

Η παρουσία του διευθυντή, είναι πολυδιάστατη και σύνθετη καθώς απαιτεί την ανάληψη πολλαπλών καθηκόντων, κάποια από τα οποία σχετίζονται με τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού και κάποια άλλα με το κοινωνικό περιβάλλον της σχολικής μονάδας και με τη δημιουργία κατάλληλου ψυχολογικού κλίματος. Ο διευθυντής μέσω του ρόλου που του ανατέθηκε από την ελληνική νομοθεσία, επιβλέπει, παρακινεί τα μέλη της σχολικής κοινότητας, διευθετεί τις προστριβές και αντιθέσεις που αναπτύσσονται από τη λειτουργική δράση της, υλοποιεί τα εκπαιδευτικά προγράμματα, παρουσιάζει τις εκπαιδευτικές αξίες και το όραμα μιας ολοκληρωμένης εκπαιδευτικής φιλοσοφίας. Ασκεί με δικαιοσύνη, σύνεση και δημοκρατικό πνεύμα τα καθήκοντά του.

Επικοινωνεί με τους μαθητές και απευθύνεται σε αυτούς με αγάπη, ενδιαφέρον και φροντίδα για όποιο ζήτημα ανακύπτει. Κάνοντας παρατηρήσεις, υποδείξεις, ανακαλώντας στην τάξη αυτούς που διέπραξαν παραπτώματα διδάσκει στους μαθητές ορθή συμπεριφορά. Είναι υπεύθυνος/η μαζί με τους εκπαιδευτικούς για την προστασία της υγείας και της ασφάλειας των μαθητών. Φροντίζει να καλύπτονται οι διδακτικές ώρες σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικού, πάντα σύμφωνα με το γράμμα και το πνεύμα του νόμου.

Έχει τακτική επαφή με το Σύλλογο Γονέων και με τους γονείς, επιδιώκοντας την ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας ανάμεσα στο Σχολείο και την Οικογένεια, με στόχο πάντα το όφελος των μαθητών.

9. Γονείς και κηδεμόνες

Οι γονείς και κηδεμόνες οφείλουν:

• να συμπεριφέρονται προς όλους τους εκπαιδευτικούς με ευγένεια, σοβαρότητα και σεβασμό.

• να ενημερώνονται τακτικά (τουλάχιστον μία φορά το μήνα) για την πρόοδο και συμπεριφορά του παιδιού τους από τους εκπαιδευτικούς της τάξης σε καθορισμένη ημέρα και ώρα τακτικής συνάντησης .

• να προσέρχονται και στο τέλος κάθε τριμήνου, κατόπιν πρόσκλησης από το Σχολείο, για τη παραλαβή του ελέγχου βαθμολογίας και για ενημέρωση επίδοσης και διαγωγής.

• να διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις που μεταφέρουν οι μαθητές σε έντυπη μορφή αλλά και να παρακολουθούν την ιστοσελίδα μας, ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του Σχολείου.

• να γνωστοποιούν στον/ην υπεύθυνο/η εκπαιδευτικό της τάξης και στη Διεύθυνση του Σχολείου κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του παιδιού τους και θέματα σχετικά με την κηδεμονία του παιδιού

• Δεν επιτρέπεται σε κανέναν από τους γονείς και κηδεμόνες και, γενικότερα, σε κανένα ενήλικο άτομο να νουθετεί, να επιπλήττει ή να τιμωρεί παιδί στο χώρο του σχολείου.

Όταν υπάρχει οποιοδήποτε πρόβλημα, αυτό συζητείται με τον/ην υπεύθυνο/η εκπαιδευτικό (του μαθητή που δημιουργεί το πρόβλημα) και στη συνέχεια με τον/η Διευθυντή/ντρια του Σχολείου, ο/η οποίος/α και θα πράξει τα δέοντα, σύμφωνα με το ρόλο του.

10. Βοηθητικό προσωπικό

Το βοηθητικό προσωπικό (επιστάτες, καθαρίστριες, σχολικοί φύλακες) οφείλει να βρίσκεται στο χώρο του σχολείου το καθορισμένο ωράριο και να ασκεί με επιμέλεια τα καθήκοντά του. Οι εκπαιδευτικοί δεν απευθύνονται στο βοηθητικό προσωπικό για ό,τι σχετίζεται με το έργο του, αλλά αναφέρουν τις παρατηρήσεις τους στο/η Διευθυντή/ντρια και εκείνος/η φροντίζει για τα περαιτέρω. Το βοηθητικό προσωπικό οφείλει να συμπεριφέρεται στους μαθητές, τους γονείς τους και τους εκπαιδευτικούς με τον δέοντα σεβασμό και να περιορίζεται αυστηρά στα καθήκοντά του.